Met de vormmachines wordt de klei mechanisch in de vorm geperst, waarna de ongebakken stenen op planken worden gelegd, die door speciale vorkheftrucks naar de droogruimte worden getransporteerd. De droogruimte bestaat uit tunnels, die worden verwarmd met de restwarmte van de tunnelbakovens. Vervolgens worden de stenen op wagons geplaatst, die langzaam door de tunnelbakoven worden geleid. Deze moderne oven leent zich voor automatisch en volcontinu bakken. Met behulp van computerbesturing wordt de temperatuur van de oven nauwkeurig ingesteld en bewaakt. Na het bakproces worden de stenen handmatig gesorteerd om verschillen in kleur en hardheid te voorkomen. Mechanisch worden de stenen vervolgens gestapeld voor opslag en transport. Men gebruikt een deel van het terrein bij de fabriek als tasveld voor de opslag. De stenen worden op pallets geplaatst, omwikkeld met krimpfolie om beschadiging tijdens opslag en transport te voorkomen. Vrachtwagens die uitgerust zijn met mechanische installaties voor laden en lossen zorgen vervolgens voor transport en aflevering bij de klanten.
De balans van De Harde Steen B.V. per 1 januari 2005 is hieronder gegeven.
Balans per 1 januari 2005 (in euro's):
|
|
De materďële vaste activa van de baksteenfabrieken bestaan uit grond en gebouwen, de ovens, platte wagons voor het railvervoer van stenen in de fabriek en machines voor het vormen van stenen. De materiële vaste activa zijn voor afschrijvingsdoeleinden ingedeeld in de volgende drie categorieën.
Grond, gebouwen en tunnelovens. Op grond wordt niet afgeschreven, op de andere activa wel. De totale afschrijving wordt benaderd door 4 % per jaar af te schrijven op de aanschaffingsprijs van alle activa. De grond heeft een balanswaarde van € 1.000.000; de gebouwen hebben een boekwaarde van € 900.000 en de tunnelbakovens van € 96.000. De gebouwen zijn 13 jaar oud en de tunnelbakovens 21 jaar. De economische gebruiksduur van de gebouwen en de tunnelbakovens wordt geschat op 25 jaar. De restwaarde is nul.
Vormmachines, droogkamers, interne transportmiddelen en inventaris. Afschrijving 9% van de aanschaffingsprijs per jaar. De boekwaarde van de vormmachines en droogkamers bedraagt per 1 januari € 1.600.000. Deze activa zijn zijn 4 jaar oud. De interne transportmiddelen en inventaris hebben een boekwaarde van € 1.600.000 en zijn nu 4 jaar oud. De levensduur van dit soort duurzame productiemiddelen is 10 jaar. De restwaarde van deze categorie productiemiddelen wordt geschat op 10% van de aanschafprijs.
Vrachtauto's. Afschrijving 20% van de aanschaffingsprijs per jaar. De vrachtauto's staan per 1 januari 2005 voor € 195.000 op de balans. Deze 5 vrachtauto's vormen samen een ideaalcomplex, waarvan de vervangende inkoop altijd plaats vindt op 31 december, dus voor het laatst op 31 december van het vorig jaar.
Gezien de complexiteit verdient het aanbeveling dit vraagstuk parallel uit te werken in Excel.
Deze website is gebaseerd op ontwerp-principes voortvloeiend uit de Parallel Instruction
theory (the PI theory), de Splitt Attention theory (the SA theory) en de Cognitive Load
theory (the CL theory) (Min, Mayer, Moreno & Sweller, 1992, 1993, 1994 tot 2006) [R. Min,
'The PI theory'. In: Interactive Learning International, No. 2, Vol. 8, 1992, p.177-184]
[R. Min et al., 'A comparison of parallelism in interface designs'. In the J. of Comp.
Ass. Learning, No. 5, Vol. 20, 2004, p.360-367]
Deze website maakt gebruik van templetes en standaard-applets uit de library 'WebLib' en 'SimLib'
van Rik Min (methodoloog) & Jan de Goeijen (technoloog), Universiteit Twente (UT) / Centrum voor
Telematica en Informatietechnologie (CTIT) (2002 - 2005).
Meer informatie: www.acone.nl