Dit gedeelte is bestemd voor de student en werkgroep

 

ONDERZOEKSOPDRACHT 1998-1999

1. Naam Opdracht:

Onderzoek naar efficientie van web-media voor simulatie gebouwd met JavaTHESIS.

 

 

2. Verantwoordelijke vakgroep:

Instrumentatietechnolgie

 

 

3. Verantwoordelijke begeleiders:

Dr. ir. F.B.M. Min

 

 

 

4. Organisatie waar de opdracht uitgevoerd wordt:

(Alleen indien de opdracht extern uitgevoerd wordt)

Kan overal waar een web-aansluiting zit worden uitgevoerd.

 

 

 

5. Aantal deelnemende studenten: 2

(in uitzonderlijke gevallen kan hier, in onderling overleg met de werkgroep onderzoeksopdracht, van worden afgeweken)

2

 

 

 

 

 

vervolg z.o.z.

6. Korte omschrijving van de vraagstelling

Sinds een jaar heeft de vakgroep ISM de beschikking over een systeem om simulatieprogramma's op het web te maken (applets) en te integreren met andere, gewone web-pages. De vakgroep heeft na jaren lang experimenteren een nieuwe ontwerpmethode ontwikkeld voor het bouwen van interactieve geintegreerde leermiddelen welke mede is gebaseeerd op een nieuw concept, het parallellisme, en een nieuwe theorie: de PI-theorie.

Dit concept en deze theorie heeft voor het web tot een nieuw ontwerpsysteem geleid: het JavaTHESIS ontwerpsysteem. Vorig jaar zijn er vier proef-sites gerealiseerd met simulaties op het gebied van techniek, warmtedynamica, farmacologie en fysiologie.

Deze leermiddelen moeten worden beproefd in een reele setting. We stellen voor (minstens) twee proefopstellingen met elkaar te vergelijken.

Als proefpersonen kunnen gewone TO-studenten (met hun middelbare school kennis) worden gebruikt, maar als studenten zelf middelbare scholen (of HBO- of WO-studierichtingen) weten te interesseren, stellen de onderzoekers dat zeer op prijs. Het school-type dat men kiest hangt sterk af van de keuze van de simulator die men kiest waarmee het experiment uiteindelijk wordt gedaan en het nivo van de opdrachten die met de simulatoren kunnen worden gedaan.

Er kan worden samengewerkt met docenten die eerder (ook) blijk gaven graag met simulaties te werken. De SLO is ook bereid hier mede over na te denken.

 

 

7. steekwoorden voor literatuuronderzoek

Er moet literatuur beschikbaar zijn die hoort bij de scriptie (3 à 4 SP) waarmee de opdracht begint en waarbij de literatuur duidelijk in verband staat met het uit te voeren onderzoek. De begeleider stelt zich hiervoor garant. Met ingang van ‘98-’99 is het in principe mogelijk om de literatuurscriptie te ontkoppelen van de onderzoeksopdracht. Er bestaat echter een sterke voorkeur voor opdrachten waaraan onlosmakelijk een literatuurscriptie gekoppeld is. Mocht dit bij deze opdracht niet het geval zijn , vermeld dit dan duidelijk.

Steekworden: leermiddelen onderzoek; ontwerptheorieen; world wide web; computersimulatie; leeromgevingen;

Aan deze opdracht is geen literatuurscriptie gekoppeld. Er dient wel een en ander gelezen en bestudeerd te worden. Hier volgen enkele tips.

Er is veel literatuur over dit project en er zijn web-sites waar eerdere studieresultaten zijn gepubliceerd. We noemen er enkele:

Algemeen:

http://WWW.TO.UTWENTE.NL/user/ism/min/Rik

Onderzoek:

http://WWW.TO.UTWENTE.NL/user/ism/min/Personal.HTM

en

http://WWW.TO.UTWENTE.NL/prj/min/Java/examples.html

Min, F.B.M., (1997)

'Het WEB als werk-, doe- en leeromgeving en de kracht van applets'. Paper ten behoeve van het congres van consortium COO HBO en SUNCOO: 'Studeren in digitale leeromgevingen'; Organiseren van hoger onderwijs voor de kennismaatschappij; Universiteit Utrecht te Utrecht op 11 en12 december 1997 . Gepubliceerd in de Hoger Onderwijs Reeks van Wolters-Noordhoff Groningen. Titel: 'De Digitale Leeromgeving'. Ed. M. Mirande, J. Riemersma & W. Veen (1997) ISBN 90-01-88662-0. Hst.

10. pp. 149-159.

Min, F.B.M. (1994)

Parallelism in open learning and working environments. Britsh Journal of Educational Technology, Article; Vol. 25, No. 2, pp. 108-112. ISSN 0007-1013.

Min, F.B.M., (1992)

Parallel Instruction, a theory for Educational Computer Simulation. Article. Interactive Learning Intern., Vol. 8, no. 3, 177-183.

 

 

Dit gedeelte is alleen bestemd voor de werkgroep

 

8. Onderzoeksopzet:

 

Empirisch onderzoek met een of twee proefgroepen en een of twee controlegroepen.

Zie vergelijkbare opzetten van o.a. Groenewoud, U.A., J. ter Burg (1996)

Effect van mate van parallellisme op taakuitvoering en gepercipieerd gebruiksgemak. Een

onderzoeksverslag, gebaseerd op empirisch onderzoek. Faculteit Toegepaste Onderwijskunde, Universiteit Twente. M.m.v.: W. Akkermans (methodoloog) en R. Min (begeleiding/supervisie). (Ook gepubliceerd op Internet.)

 

 

9. De Data-analyse:

Data verzamelen; statische analyse uitvoeren met SPSS, variantie-analyse.

Zie vergelijkbare opzetten van o.a. Groenewoud, U.A., J. ter Burg (1996)

Effect van mate van parallellisme op taakuitvoering en gepercipieerd gebruiksgemak. Een

onderzoeksverslag, gebaseerd op empirisch onderzoek. Faculteit Toegepaste Onderwijskunde, Universiteit Twente. M.m.v.: W. Akkermans (methodoloog) en R. Min (begeleiding/supervisie). (Ook gepubliceerd op Internet.)

 

 

 

 

 

 

De begeleider dient ervoor te zorgen dat alle noodzakelijke randvoorwaarden en hulpmiddelen beschikbaar zijn of door studenten in de beschikbare tijd gemaakt kunnen worden. Hieronder staat een aantal van deze randvoorwaarden en hulpmiddelen genoemd.

De projectleider zorgt voor een aantal dingen:

  • programma's waaruit gekozen kan worden
  • voorstellen voor opdrachten of casussen

De onderzoekers zorgen zelf voor enkele kleine aanpassingen (eventueel met hulp van To-lab medewerkers) en voor proefpersonen.

 

10. Respondenten

 

Dr. ir. Rik Min (TO)

Ir. Jan de Goeijen van het onderwijskundig centrum (OC)

Drs. A. Hartsuijker Stisching Leerplan ontwikkeling (SLO)

 

 

 

 

 

vervolg z.o.z

11. Instrumenten

 

PC's

 

 

 

12. Uitvoer garantie gewenst: ja / nee

(Indien ‘ja’, korte toelichting geven)

 

N.v.t.

 

 

 

 

13. Geschatte kosten

Kosten worden niet vergoed door de werkgroep maar zijn voor rekening van de betreffende verantwoordelijke vakgroep of de organisatie waarvoor de opdracht wordt uitgevoerd. Beide dienen hierover zelf afspraken te maken.

 

Geen

 

 

14. Opmerkingen

 

Wij zoeken studenten met affiniteit voor het web (en leermiddelentechnolgie in het algemeen) en alles wat daar mee samenhangt. (Maar het is geen voorwaarde.)