Dit gedeelte is bestemd voor de student en werkgroep

 

 

ONDERZOEKSOPDRACHT 2002 - 2003

1. Naam Opdracht:

 

Onderzoek naar efficientie van verschillend vormgegeven leer- en werk-omgevingen.

 

 

 

2. Verantwoordelijke vakgroep:

 

Instrumentatietechnologie

 

 

 

3. Verantwoordelijke begeleiders:

 

Dr. ir. F.B.M. Min

 

 

 

 

4. Organisatie waar de opdracht uitgevoerd wordt:

(Alleen indien de opdracht extern uitgevoerd wordt)

 

Kan overal waar een web-aansluiting zit, worden uitgevoerd.

 

 

 

 

5. Aantal deelnemende studenten: 2

(in  uitzonderlijke gevallen kan hier, in onderling overleg met de werkgroep onderzoeksopdracht, van  worden afgeweken)

 

2

 

 

 

 

 

 

vervolg z.o.z.

6. Korte omschrijving van de vraagstelling

 

De vakgroep ISM heeft na jaren lang experimenteren een nieuw  ontwerp-idee ontwikkeld voor het bouwen van interactieve leermiddelen dat is gebaseeerd op het idee van parallellisme en op een nieuwe ontwerptheorie: de PI-theorie.

 

Vorig jaar zijn er een aantal experimentele websites gerealiseerd met simulaties en werkomgevingen voor het uitvoeren van een taak. De simulatie-omgevingen zijn heel concreet en liggen op het gebied van techniek en warmtedynamica. De werk-omgevingen voor het uitvoeren van een taak zijn heel abstract en algemeen.

 

Van deze leer- en werk-omgevingen zijn een aantal verschillende varianten gemaakt. De onderzoekers kiezen enkele van de reeds beschikbare varianten en gaan deze vergelijken. De afhankelijke variabelen zijn de tijd die personen nodig hebben om de problemen, die in de verschillende varianten identiek zijn, op te lossen en de kwaliteit van de oplossing.

 

Voor het onderzoek zijn volgens de indieners minstens 20 proefpersonen nodig.

 

Als proefpersonen kunnen gewone TO-studenten (met hun middelbare school kennis) worden gebruikt. Maar als de onderzoekers zelf middelbare scholen (of HBO- of WO-studierichtingen) weten te interesseren voor enkele experimenten, stellen de onderzoekers dat op prijs.

 

 

 

7. steekwoorden voor literatuuronderzoek

Er moet literatuur beschikbaar zijn die hoort bij de scriptie (3 à 4 SP) waarmee de opdracht begint en waarbij de literatuur duidelijk in verband staat met het uit te voeren onderzoek. De begeleider stelt zich hiervoor garant. Met ingang van ‘98-’99 is het in principe mogelijk om de literatuurscriptie  te ontkoppelen van de onderzoeksopdracht. Er bestaat echter een sterke voorkeur voor opdrachten waaraan onlosmakelijk een literatuurscriptie gekoppeld is. Mocht dit bij deze opdracht niet het geval zijn , vermeld dit dan duidelijk.

 

Steekworden: leeromgevingen; werkomgevingen, leermiddelen onderzoek; ontwerptheorieen; parallellisme; cognitive load; split attention; world wide web.

 

Er dient een en ander gelezen en bestudeerd te worden. Hier volgen enkele tips.

 

Er is veel literatuur over dit project en er zijn web-sites waar eerdere studieresultaten zijn gepubliceerd. We noemen er enkele:

 

Onderzoek:

http://projects.edte.utwente.nl/pi/papers/ngi.htm

http://users.edte.utwente.nl/min/home/Theory.htm

http://projects.edte.utwente.nl/pi/pictures/Sheets2.html

 

Min, F.B.M., (2002)

Parallellisme in interfaces; een speurtocht naar cognitieve overload bij de gemiddelde users en ergonomische oplosssingen daarvoor. 'Informatie', jrg. 44, juli/aug 2002, pp. 11-14. Maandblad van het Ned. Genootschap voor Informatica (NGI).

 

Min, F.B.M., (2001)

Vergelijkend onderzoek tussen op twee manieren vormgegeven open web-based leermiddelen. Paperpresentatie. In: proceedings van de 28ste onderwijs research dagen 2001 (ORD-2001); SCO -Kohnstamm Instituut / ILO / Univ. van Amsterdam (Red. E. van Eck, D. Griffioen, H. van Hout & T. Peetsma) ISBN 90-6813-663-1. p. 343.

 

Min, F.B.M., (1997)

'Het WEB als werk-, doe- en leeromgeving en de kracht van applets'. Paper ten behoeve van het congres van consortium COO HBO en SUNCOO: 'Studeren in digitale leeromgevingen'; Organiseren van hoger onderwijs voor de kennismaatschappij; Universiteit Utrecht te Utrecht op 11 en12 december 1997 . Gepubliceerd in de Hoger Onderwijs Reeks van Wolters-Noordhoff Groningen. Titel: 'De Digitale Leeromgeving'. Ed. M. Mirande, J. Riemersma & W. Veen (1997) ISBN 90-01-88662-0. Hst.

10. pp. 149-159.

 

Min, F.B.M. (1994)

Parallelism in open learning and working environments. Britsh Journal of Educational Technology, Article; Vol. 25, No. 2, pp. 108-112. ISSN 0007-1013.

 

Min, F.B.M., (1992)

Parallel Instruction, a theory for Educational Computer Simulation. Article. Interactive Learning Intern., Vol. 8, no. 3, 177-183.

 

 


Dit gedeelte is  alleen bestemd voor de werkgroep

 

 

8. Onderzoeksopzet:

 

 

Empirisch onderzoek met proefgroepen en controlegroepen.

 

Zie vergelijkbare opzet van Groenewoud, U.A., J. ter Burg (1996)

Effect van mate van parallellisme op taakuitvoering en gepercipieerd gebruiksgemak. Een

onderzoeksverslag, gebaseerd op empirisch onderzoek. Faculteit Toegepaste Onderwijskunde, Universiteit Twente. M.m.v.: W. Akkermans (methodoloog) en R. Min (begeleiding/supervisie). (Ook gepubliceerd op Internet.)

 

Zie vergelijkbare opzet van Tao Yu, master student (2002)

En bezit van indiener.

 

9. De Data-analyse:

 

Data verzamelen; statische analyse uitvoeren met SPSS, variantie-analyse.

 

Zie vergelijkbare opzetten van o.a. Groenewoud, U.A., J. ter Burg (1996)

Effect van mate van parallellisme op taakuitvoering en gepercipieerd gebruiksgemak. Een

onderzoeksverslag, gebaseerd op empirisch onderzoek. Faculteit Toegepaste Onderwijskunde, Universiteit Twente. M.m.v.: W. Akkermans (methodoloog) en R. Min (begeleiding/supervisie). (Ook gepubliceerd op Internet.)

 

Zie vergelijkbare opzet van Tao Yu, master student (2002)

En bezit van indiener.

 

 

 

 

De begeleider dient ervoor te zorgen dat alle noodzakelijke randvoorwaarden en hulpmiddelen beschikbaar zijn of door studenten in de beschikbare tijd gemaakt kunnen worden. Hieronder staat een aantal van deze randvoorwaarden en hulpmiddelen genoemd.

 

De projectleider zorgt voor een aantal dingen:

-         web-sites waaruit gekozen kan worden

-         voorstellen voor opdrachten en/of casussen c.q. taken

 

De onderzoekers zorgen zelf voor enkele kleine aanpassingen (eventueel met hulp van To-lab medewerkers).

 

 

10. Respondenten

 

 

Dr. ir. Rik Min (TO)

 

 

 

 

vervolg z.o.z

11.  Instrumenten

 

 

PC's uit/in de practicumlokalen

 

 

 

 

 

12. Geschatte kosten

Kosten worden niet vergoed door de werkgroep maar zijn voor rekening van de betreffende verantwoordelijke vakgroep of de organisatie waarvoor de opdracht wordt uitgevoerd. Beide dienen hierover zelf afspraken te maken. 

 

 

Geen

 

 

 

13. Opmerkingen

 

 

Wij zoeken studenten met affiniteit voor het web (en leermiddelentechnolgie in het algemeen) en alles wat daar mee samenhangt. (Maar het is geen voorwaarde.)