Het Vak: Computersimulatie als leermiddel


De resultaten per deelnemer

Er zijn dit studiejaar zeven opdrachten uitgezet. Vijf werkstukken zijn inmiddels opgeleverd en dientengevolge hebben 10 studenten hun opdracht met succes afgerond, t.w.:

  • Rutger Tuller & Toivo Lagerweij (LEMMINGEN)

    Voorlopig commentaar: Deze simulatie-omgeving kent iets te veel aparte windows. De ontwerpers moeten (nog) bewijzen dat gebruikers hun systeem snappen. Doordat jullie een vrij gecompleceerde structuur van losse pagina's hebben zal een leraar op een school niet gemakkelijk zijn weg vinden in de HTML-tekst-files en deze snel kunnen aanpassen met andere instructies. Andere opdrachten etc. Ik ben voorstander van EEN html-pagina met tekst. Die teksten kunnen dan naast de simulator - die toch vast in beeld blijft hangen - liggen. De gebruikers hebben dan twee parallelle windows. Daar hebben ze hun handen aan vol. Afin. Evaluatiestudies, met grote aantallen verschillend geaarde proefpersonen, zullen dat t.z.t. uitwijzen.

    De schaalverdelingen zijn niet duidelijk. En niet duidelijk aan gegeven. Dat komt bij velen dit studiejaar voor. Zelf hou ik niet van backgrounds; kleuren en/of logo's als achtergond. Dit omdat ik een enkele logo of icoon ook al een duidelijke blikvanger vind. Om kenmerken aan te brengen heb ik liever een klein icoontje dat boven of onder op de page (steeds) terugkomt. Kleuren of plaatjes achter een tekst kunnen de tekst verstoren. Vooral bij kleine letters. Dan heb ik liever gewoon de 'uitgekiende' internet kleur: grijs. Maar het is een kwestie van persoonlijke smaak en/of van afspraken. Verder vind ik dat als je volgens de PI-theorie ontwerpt dat je dan het gebruik van '(internet/WEB-)frames' moet vermijden. Dat geeft problemen met de 'organisatie' en problemen met printen. Als je een instructietekst wil printen kan je wel een gehele pagina printen maar niet een tekst in een frame. Vreemd genoeg.

  • Bert Jaap van Oel & Jeroen v.d. Sanden (FARMA )

    Voorlopig commentaar: Jullie hadden 'vreemde' variabelen-namen moeten zien te vermijden (zoals 'T4' e.d.). Beter was geweest om eigen roepnamen te kiezen en die consequent in te voeren. Jullie schaalverdelingen ontbreken. Zie opmerkingen elders. Nut van de opstart pagina is niet (erg) duidelijk. Lay out van eerste pagina (lettertypen) komt niet overeen met die van andere pagina's. Simulator is (erg) traag. Beter was contact te zoeken met inhoudsdeskundige. Die had in dit geval voorgesteld dt groter te nemen. Jullie hadden inhoudelijk wat meer contact moeten hebben met inhoudsdeskundige. De docent had jullie graag nog wat meer verteld. Tips gegeven e.d. Jullie hebben de practicumtijd eigenlijk geheel nodig gehad om alles aan de praat te krijgen. Dat is op zich prima. Maar een simulatie is pas af als alle instructie en opdrachten 100 procent zijn. Instrumentatie-technisch gesproken is jullie werkstuk goed; cijfer 8.

  • Jarno Boks (INF) & Hans Wichman (INF) (TRANSISTOR)

    Voorlopig commentaar: Het model loopt veel te snel. De ontwerpers hadden rekening dienen te houden met de juiste 'pedagogische snelheid'. Het simulatiewindow is (veel) te groot. Het kan niet 'lekker' gemanipuleerd worden, d.w.z. op zij gezet worden. Het is leuk bedacht om zonder opgelegde wisselstroom te beginnen, maar het was illustratiever om juist wel eerst een keer een wisselstroom te laten zien. Het online intervenieren gaat onhandig. Dit mede i.v.m. de (te) hoge snelheid van de 'groeiende grafiek'. De leerling achter deze simulatie heeft eigenlijk geen tijd om (goed) (na) te denken. U kunt twee vliegen in een klap slaan door dt een stuk kleiner te nemen. De gebrekkige grafische resulutie wordt dan beter. Er worden (dan dus) meer punten berekend en geplot. De schaalindelingen zijn onvoldoende duidelijk; ook de tijdschaal. De ontwerpers hadden gemakkelijk getallen in de background kunnen opnemen. De background is immers (gewoon?!) een photoshop element. De twee gescheiden kaders zijn prima. De kleuren hoeven dan echter niet verschillend gekozen te zijn. De twee signalen hebben immers al een (betere) functionele scheiding. Het lijkt mij persoonlijk beter het ingangssignaal boven te situeren en het uitgangsignaal beneden. Maar dat is subjectief. Jullie hebben de practicumtijd eigenlijk geheel nodig gehad om alles aan de praat te krijgen. Dat is op zich prima. Maar een simulatie is pas af als alle instructie en opdrachten 100 procent zijn. Instrumentatie-technisch gesproken is jullie werkstuk goed; cijfer 8.

  • Hans Boef & Eduardo Hermsen (BIOLER)

    Voorlopig commentaar: Jullie applet werkt nog niet goed op de provider van TO. Lokaal werkt hij wel. Vermeng geen engelse termen met nederlandse termen. (by -> door; version -> versie). Verder commentaar volgt nog.

  • Prashard Lodhia (INF) & G. Kamphuis (AXON)

    Voorlopig commentaar: De schaalindelingen zijn onvoldoende duidelijk gemaakt. De ontwerpers hadden gemakkelijk getallen in de background kunnen opnemen. De background is gewoon een photoshop element. De tijdschaal ontbreekt. De opmaak is wat 'knullig'. De items, de rijtjes, aandachtsbolletjes staan wat verloren en zijn niet consequent opgezet (opgemaakt). Komt wellicht vanwege opmaak in Word op PC. Jullie hebben de practicumtijd eigenlijk geheel nodig gehad om alles aan de praat te krijgen. Dat is op zich prima. Maar een simulatie is pas af als alle instructie en opdrachten 100 procent zijn. Instrumentatie-technisch gesproken is jullie werkstuk goed.

  • Marco v. Hylckama Vlieg (CARDIO)

    Werkstuk komt nog. Commentaar komt nog.


    En verder namen nog enkele studenten van vorig jaar deel:
  • v.d.Heijde, moet alleen nog practicum afronden
  • Wieggers, moet alleen nog practicum afronden.