Inhoud van de colleges studiejaar 1997/1998; roosterwijzigingen zijn nadrukkelijk voorbehouden.

hc.1. Introductie in het vak

  • Wat is een leermiddel?
  • Wat is simulatie?
  • Wat is computersimulatie?
  • Wat is simulation of 'simulation COO'?
  • Wat is 'modelling COO' (modelvorming) in relatie tot 'simulation COO'?
  • Wat is 'simulation COO'in relatie tot andere vormen van COO?
  • Wat is het verschil tussen CAL en CAI?
  • Wat is een ontwerpvak?
  • Welke eisen stellen we aan een (interactief) leermiddel?
  • Welke eisen stellen we aan een leermiddel voor simulatie?
  • Welke eisen stellen we aan de leeromgeving?
  • Wat is parallellisme?

    Zie elders

    hc.2. Simulatoren (gastcollege)

  • Wat is een simulator?
  • Wat is het verschil tussen vaardigheids- en inzichtstrainingen?

    hc.3. Wiskundige modellen

  • Welke principes liggen er aan simulatiemodellen ten grondslag?
  • Welke representatievormen bestaan er bij (wisk.) modellen?
  • Wat zijn variabelen??
  • Wat zijn interne, externe en toestandsvariabelen?
  • Wat zijn parameters, constanten, startwaarden en interventiemogelijkheden?
  • Wat is de methode van Euler?
  • Wat is intelligente computersimulatie (ICS)? (1)

    hc.4. Bepaalde aspecten van modelling en simulation

  • Wat is stabiliteit; steady state?
  • Wat is een singulier punt?
  • Wat voor soort kleine modellen zijn er? 1e, 2e en 3e orde diiff. verglijkingen
  • Wat is een WYSIWYG-editor voor simulation? Voorbeeld: MacSimAutor
  • Hoe bouw je rondom een wiskundig model een compleet computersimulatieprogramma?

    hc.5. Ontwerp- en ontwikkelsystemen, incl. filosofie en theorie

  • Welke ontwerp- en ontwikkelsystemen zijn er?
  • Welke soorten model-driven simulatie zijn mogelijk?
  • Welke weergavevormen zijn relevant?
  • Wat is een THESIS ontwerp- en ontwikkelsysteem?
  • Welke kenmerken hebben THESIS systemen?
  • Wat is de MacTHESIS filosofie?
  • Wat is MacTHESIS?
  • Wat is JavaTHESIS?
  • Wat is HyperTHESIS?
  • Welke WYSIWYG-ontwerpsystemen bestaan er voor simulatie?
  • Bestaan er WYSIWYG-systemen voor simulatie?
  • Wat is MacSimAuthor?
  • Wat is de desktop filosofie (van Xerox)?
  • Verschil tussen een leer-, verander- en ontwikkelomgeving?
  • Wat is intelligente computersimulatie (ICS)? (2)

    hc.6. Leren in open leeromgevingen voor simulatie (gastcollege)

  • Wat is behelst het Smile-project, het servive-project?
  • Wat is SimQuest?
  • Wat is een object georienteerd ontwerp- of auteurssysteem? Hoe werkt dat?
  • Wat is in dit verband de leerling activiteit en het instructiedoel?
  • Hoe wordt er geleerd bij simulaties?
  • Wat is het verschil tussen conceptuele en operationele simulaties? (inzichts- versus vaardigheidstraining?)
  • Welke zijn de gewone voordelen? (geld, tijd, gevaar.)
  • Welke zijn de instructie-voordelen van simulatie? (changing time scale; motivatie; ontdekkend leren)
  • Samenwerking met Carnigie Melon University; met wie? (Lerenden houden vast aan hypothes; zijn soms (50%) er niet vanaf te brengen)
  • Support omgeving? (opdrachten kunnen geven; uitleg kunnen vragen; model progressie inbouwen; opslag van simulatie-data mogelijk maken; scratchpad mogelijkheden; goede feedback; messages zoals geluid; log-inspector; monitoring tool) ('task-driven')
  • Project omvang? (circa 6 milj gulden; 10 partners; 40 m/v)

    hc.7. Parallellisme en de PI-theorie

  • Wat is parallellisme? (2)?
  • Wat is de Parallelle Instructie theorie van Min (de PI-theorie)?
  • Wat is instructie (versus leren)?
  • Wat is leren (versus instructie)?
  • Wat is coaching?

    hc.8. Leren met simulaties; Leermodellen

  • Welke vormen van leren zijn mogelijk bij leeromgevingen voor simulaties?
  • Wat is een leermodel?
  • Welke vormen van leermodellen zijn te onderscheiden?
  • Wat is ontdekkend leren?
  • Wat is gestuurd ontdekkend leren?
  • Wat is probleem gestuurd (ontdekkend) leren?

    hc.9. Verder en overig onderzoek op gebied van simulatie

  • Welke onderzoeken zijn er op dit gebied bij de vakgroep en elders?
  • Welke producten heeft dit vak in de loop van de tijd opgeleverd?
  • Welke producten heeft dit project in de loop van de tijd opgeleverd?
  • De voor en nadelen van computersimulatie (nalezen in boek)
  • Het AKZO-project (na te lezen in boek)
  • Het Randstad-project (na te lezen in boek)
  • Het Waterloopkundig lab-project (na te lezen in boek)
  • Uitleg over BOILER, CARDIO, ECONOMIE, FARMA, etc. (ook na te lezen in boek)

    hc.10. Ontwerpen met javaTHESIS

  • Hoe ziet de ontwerpopdracht eruit?
  • Welke mogelijkheden zijn er?
  • Welke onderwerpen zijn mogelijk?
  • Welke modellen zijn er beschikbaar?
  • Diverse opmerkingen, tips voor practica, e.d.