![]() | Editors, tools, talen en systemen |
Dit hoofdstuk gaat over het editors, tools, talen en systemen. Elke multimediaal product wordt uiteindelijk gemaakt met - gecomputeriseerde - tools of systemen. Daarom is - hier - een apart hoofdstuk over opgenomen. Niet alleen in de ontwikkel- of realisatie-fase worden tools en ontwikkelsystemen gebruikt, ook in de ontwerpfase zijn er allerlei tools of systemen voorhanden. Vaak kunnen de ontwerptools ook als ontwikkeltools gebruikt worden.
Tools die geen editor zijn bestaan bijna niet. Simpele viewers, interpreters en browsers zijn soms geen editor. Maar als je goed kijkt bij de meer complexe systmeen zit er ook altijd wel ergens een edit-functie in.
Voorbeelden van editors c.q. tools op het gebied van eduactieve software:
Zie ook - en met name - het hoofdstuk over tools.
Talen worden - over het algemeen - geprogrammeerd in een tekstbestand. Dat gebeurd meestal met een gewone tekst-editor. Tegenwoordig hebben ook systemen vaak scripting-faciliteiten. Daarbij is meestal niet goed de tool en het bestand te onderscheiden. Bij Fusion is dat het geval.
Het in een taal geschreven programma-onderdeel noemen we een source. Soms wordt de source gecompileerd; soms geinterpreteerd. JavaScript wordt geinterpreteerd; Java gecompileerd.
Er bestaan ook systemen die automatisch een bestand kunnen genereren. Als je dergelijke bestanden zou kunnen openmaken of kunnen lezen, zie je dat de taal automatisch is 'geschreven'. Flash heeft bijvoorbeeld die mogelijkheid. MacTHESIS was ook een programma-generator voor simulatie-programma's (Min, 1991). JavaTHESIS heeft nog steeds die kenmerken; maar dan voor het maken van web-based simulaties in de vorm van intelligente applets (Min, 2001).
Enschede, Augustus 2003