Het Vak: Multimedia programmeren


De resultaten van het practicum: de werkstukken en ons commentaar

In dit studiejaar, 1998/1999, zijn 31 studenten, in 16 groepjes van twee personen, begonnen met dit practicum. De werkstukken zijn inmiddels opgeleverd en 28 studenten hebben hun opdracht met een voldoende afgerond, t.w. de volgende groepen:

Algemene indruk

De studenten hebben dit jaar helaas bijna geen modellen van ons gebruikt. Ook geen formules voor de animaties. Dat is nogwel 'de kern' van het geheel. Dat is zeer jammer. De reden is wellicht dat javascript een moeilijke taal is om 'in' te komen. Men is blij dat iets draait. That is it.
Vele studenten snappen eigenlijk niet wat een 'groeiende grafiek' bij een simulatie vermag. Het gaat niet om de grafiek maar om 'een proces te kunnen monitoren'. Volgend jaar zullen we waarschijnlijk (toch) het gebruik van animated-gif-animaties verbieden. Dit om studenten te 'dwingen' goed over 'echte' animatie na te denken. Studenten die de grafische output-applet gebruikt hebben als tekenprogramma hebben de opdracht eigenlijk fout begrepen. Dit jaar zien we dat door de vingers. Er is weinig gebruik gemaakt van de inhoudsdeskundige op het gebied van modellen (de casussen); jammer. Veel studenten hebben te veel (?) naar HTML-oplossingen gezocht en minder de diepgang van het javascript-gebeuren. Toch zijn de docenten redelijk tevreden. Wij hopen in ieder geval de studenten ook. En dat ze er wat van geleerd hebben en vanaf nu weten wanneer je voor je werk een informaticus en/of wanneer je een inhoudsdeskundige moet raadplegen.

Groep 8, Gitaar

Commentaar: heel goed afgewerkt; haast professioneel. Pluspunten: jullie hebben een buitengewoon plezierige en goede menu-opbouw; zeer mooie kleur zwart. Jullie werken leuk met de extra windowtjes. De animatie is mooi: een dynamische background(?) en een dynamisch voorgrond. Minpunten: iets teveel vanuit HTML gedacht en gewerkt. Er is geen onderdeel met een echt (OO-)object. De animatie is welliswaar mooi, leuk en hij werkt goed, maar is niet gebaseerd op een model van het practicum (zoals is bedoeld in de practicumhandleiding; zie blz. 14) (hoewel de tekst - bij nader inzien - voor meerdere uitleg vatbaar lijkt). De model-driven simulatie annex 'de bewust langzaam groeiende grafiek' is ook niet gebaseerd op een model uit de opdracht (zie blz. 14.). Op sommige PC's valt de set- en de reset-knop van de simulatie half weg. Dat is bij meer sub-windows.
Cijfer 8.5

Groep 10, Waterliefhebbers, zwemmen en haaien

Commentaar: goed. Pluspunten: alles ziet er verzorgt uit. Jullie hebben een echt OO-object opgenomen en goed uitgewerkt. Jullie hebben een dynamisch gifje gebruikt voor de animatie: altijd leuk voor extra effect en voor het aandacht trekken van de gebruiker. Minpunten: de model-driven animatie en de simulatie is niet gebaseerd op een model uit de opdracht (zie blz. 14 van de practicumhandleiding) (hoewel de tekst - bij nader inzien - voor meerdere uitleg vatbaar lijkt). Jullie moeten erop letten dat je niet allerlei soorten userinterfaces door elkaar heen gebruikt. Welliswaar is doen veel ontwerpers dat, maar het is de vraag of dat wetenschappelijk (ergonomisch) verantwoord is. Rondom de applets is teveel 'wit' overgelaten: in het ontwerp in het vervolg beter dimensioneren (dwz. 'tunen', 'trimmen', 'afstemmen' of 'interactief ontwerpen').
Cijfer 8

Groep 7, Bier

Commentaar: Tellertje goed; velden goed; extra window goed; video goed; geluid goed. Mooie background maar toch een beetje vreemd (ruimtelijk) opgezet. Minpunt: Jullie hebben geen simulatie met een slider. Animatie goed maar (te groot?) object valt buiten het definitiegebied. Jammer lijkt ons. Ander opbouwend commentaar: background van animatie had een gewone screendump van de bier-achtergrond kunnen zijn. Cijfer: 7

Groep 2, Aardrijkskunde

Commentaar: mooi vormgegeven. Inklik-regio's goed; Nederland is goed; quizz is goed; velden goed; OO-objecten en uitvoering daarvan zeer goed; Video goed. Statisch tellertje oke. Ecologie model van ons van achter uit de handleiding - als trent-meter - leuk gebruikt en 'aan de praat' gekregen. Animatie goed. Werkt bij ons niet (meer). Geluid hangt er een beetje bij: voortaan beter integreren. Alles heel goed. Cijfer: 9

Groep 11, Sprookje

Commentaar: (Jullie home-page deed het niet goed. Wij maakten een ander.) Datum als (OO-)object summier maar voldoende. History is goed. Mooie plaatjes; Site is keurig verzorgt. Animatie object is een beetje groot; schokkerig; valt uit beeld. (Eventueel op te lossen door wat pixels bij te tellen of minder te nemen en tijdstap wat minder nemen.) Dat tellertje vinden we technisch gesproken goed. Quizzje is leuk. Simulatie is technisch goed. Jammer dat jullie geen model van ons hebben gekozen. Cijfer: 7.5

Groep 1, Eb en vloed

Commentaar: Werkt alleen goed in Internet Explorer. Jammer. Oogt mooi; inklik regio's goed; simulatie goed; animatie goed. Liever hadden we wel een model van ons (bijv. het planetenbaantje). Cijfer: 8

Groep 12, Achter de wolken

Commentaar: Gedurft om dat CARDIO model te gebruiken. Gewaagd; Jammer - lijkt mij - dat je zonnetje buiten het door jou gemaakt kader valt. Gewoon een aantal pixels bij- of aftellen. Cijfer: 8.5

Groep 4, Turkse les

Commentaar: Een zeer complete site. Is niet nodig voor dit vak, maar komt natuurlijk wel goed over. Veel 'HTML'- en 'ISM1'-werk. Geen animatie. Wel een redelijke simulatie. Video en geluid in orde. Radio-buttons? Cijfer: 7.5

Groep 17, Kinderkrant?

Commentaar: Echte OO-objecten (afronden). Inklik regio's oke. Cijfer: 7

Groep 5, De wereld

Commentaar: Leuk om hoogste klas basischool te kiezen. Tellertje technisch oke. Een echt OO-object: oke. Video oke. Cijfer: 7.5

Groep 3, Spice Girls

Commentaar: Velden prima; Video prima, inklik regio's prima. Spreadsheet-achtig onderdeel: perfect. Echte OO-objecten vergeten. Cijfer: 7

Groep 13, Christmas

Commentaar: Video prima; velden prima; geluid prima; OO-objecten prima; Check- en radio-buttons prima. Extra window iets te groot gedimensioneerd. Heel geod om het AORTA model te nemen en te proberen. Stellen we zeer op prijs. Velen hebben dit jaar geen model van ons achter uit de handleiding genomen. Jullie wel. Hoewel de simulatie zelf niet helemaal gelukt is. Cijfer: 7

Groep 15, Multimedia programmeren

Commentaar: Leuke functionele oplossing gevonden voor inklikregio's in een kaart van de campus. Verder ook voldoende. De toets doet het op mijn PC met Netscape niet. Het stuiterende balletje is very good. Daar houden we van als je een model van ons uit de handleiding kiest (en het werkt ook nog). De animatie valt een beetje buiten het kader. Zie elders: pixels bij de berekening optellen of van aftrekken. Cijfer: 7

Groep 16, Judo

Commentaar: Zeer volledige opbouw. Mooi uiterlijk. Goede interactie met de gebruiker (bijvoorbeeld bij de quiz). OO-object-opdracht summier. Technische opdracht(en) voldoende. Je naam ontbreekt op / in het werkstuk. (Tip: Altijd naam, datum, plaats of adres vermelden !) Cijfer: 7.5

Groep 20, De tuin

Commentaar: Heel mooi en heel goed. Leuke 'mouse overs'. Redelijke goede maar niet hele maal model-driven animatie. Cijfer: 8.5

Groep 6, Computer-haat/liefde pagina

Commentaar: Leuke animatie, maar niet echt model-driven. Helaas. Wel goede animated.gif achtergrond. VR-plaatje heel goed gedaan. Mooi. Cijfer: 8 min.